پیش به سوی حاکمیت زحمتکشان!
برگردان: ا. م. شیری برگردان: ا. م. شیری

فراخوان لنینی حزب کمونیست روسیه برای پیوستن به حزب

برای ما، کمونیستهای روسیه، سال ٢۰۱۰، سال ویژه ای است. امسال، سال ولادیمیر ایلیچ لنین و سال پیروزی بزرگ اتحاد شوروی بر فاشیسم است.

تحت رهبری لنین، رژیم فرتوت تزاری سرنگون گردید. برای اولین بار در تاریخ بشری، کارگران و دهقانان به حاکمیت سیاسی دست یافتند. بی عدالتی های اجتماعی از میان برداشته شد. کارخانه ها و کارگاهها تحت اختیار زحمتکشان در آمدند. منابع طبیعی ــ زمینها و معادن، جنگلها و آبها ــ به مالکیت اجتماعی در آمدند. بیسوادی از میان برداشته شد، تحصیلات متوسطه برای همه الزامی گردید. همه این دستاوردها، در قانون اساسی اتحاد شوروی ثبت شد. حق کار و استراحت، تحصیل و استفاده از خدمات پزشکی برای همه شهروندان تضمین شد.

تشکیل اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی، یکی از ارجمندترین دستاوردهای سیاست ملی لنینی بود. برای اولین بار در جهان، دولتی تشکیل شد که در آن خلقها و ملتهای مختلف در یک خانواده واحد گرد آمدند. بسیاری از آنها برای اولین بار صاحب خط نوشتاری ملی خود شدند.

خلقهای ما تحت رهبری حزب لنینی، صدها هزار کارخانه و کارگاه جدید پرقدرت تولیدی احداث کردند، در سراسر سواحل ولگا و سیبری، در اورال و آسیای میانه تکنولوژی صنایع فوق مدرن پایه گذاری شد. روستاهای ما در سایه بهره مندی از پیشرفته ترین تکنولوژی، توسعه یافتند. آهنگ رشد و تکامل علمی و فرهنگی سرعت گرفت.

لنین و اکتبر کبیر، اساس پیروزی بزرگ خلقهای شوروی بر فاشیسم هیتلری را بنیان نهادند. به ابتکار لنین ارتش سرخ کارگران و دهقانان و نیروی دریائی سرخ تشکیل گردید. آنها، با قدرت به دفاع از دستاوردهای سوسیالیستی کشور شوراها برخاستند. ویژگی های خلقی آنها پیروزی ماه مه سال ۱٩٤۵ و بر افراشتن پرچم سرخ بر بام رایشتاک را از پیش تضمین کرده بود. تشکیل سیستم جهانی سوسیالیسم و لغو سیستم مستعمرات در اواسط قرن بیستم، تجلی ایده های لنینی بود.

دشمنان روسیه از تعمیق نفوذ و اعتبار کمونیستها در جهان شدیدا بهراس افتادند. تشنگان قدرت و دشمنان حاکمیت خلقی شوروی و ثروتهای طبیعی کشور بزرگ ما، جهت اصلی حمله خود را به روی لنین، استالین و حزب کمونیست متمرکز کردند. «حزب ستون پنجم» در درون حزب، موفق شد حساس ترین و کلیدی ترین مراکز حزبی و دولتی را به تصرف خود در آورد. آنها با تکیه بر حمایت و پشتیبانی حامیان خارجی خود، موفق شدند در قلوب و ذهن بخشی از هموطنان ما تخم شبه بیافشاند. با فریبکاری وسیع و خیانات وقیحانه کار خود را پیش بردند. اتحاد شوروی تخریب شد، قانون اساسی شوروی ــ تیرباران گردید. جنایتکاران طرفدار مالکیت خصوصی نامحدود بر کشور مسلط شدند. به تحریف تاریخ کشور ما دست زدند. قدرت اقتصادی و معنوی میهن بر باد رفت.

اما، نابود کردن ارثیه لنین ممکن نیست! آموزش های مارکسیسم ــ لنینیسم در شرایط بشدت ناهنجار سلطه سرمایه داری به حیات و تکامل خود ادامه می دهند. در دوره بحران و رکود اقتصادی، بهترین و بالاتری شاخصهای رشد اقتصادی، فقط مربوط به کشورهائی است که حاکمیت آنها سیاستهای خود را بر مبنای ایده آلهای لنینی تنظیم می کنند.

حزب کمونیست روسیه به زندگی و مبارزه خود ادامه می دهد. امروز، انسانها نه بخاطر احراز موقعیت و مقام پرسود، بلکه، برای پیشبرد مبارزه در راه بر قراری حاکمیت زحمتکشان، به صفوف حزب می پیوندند. گرایش هر چه بیشتر جوانان به سوی سوسیالیسم، امیدآفرین است. کسانی به حزب روی می آورند که می فهمند برای ساختن زندگی بهتر، برای تأمین آینده فرزندان و نوه های خود، باید بطور شبانه روزی در صفوف حزب لنینی، حزب کمونیست روسیه، فعالیت و مبارزه کنند.

در تمام سالهای حاکمیت خود سرانه الیگارشها ــ جنایتکاران، حزب کمونیست روسیه پیشگام مبارزه برای تأمین شرایط بهتر زندگی بوده است. ما از دستاوردهای اجتماعی حاکمیت شوروی دفاع کردیم. ما اتحاد خود با احزاب کمونیستی و کارگری جمهوریهای عضو اتحاد شوروی را تحکیم بخشیدیم. ما به دفاع از آرمگاه ولادیمیر ایلیچ لنین برخاستیم و پرچم پیروز خلقهای اتحاد شوروی بر فاشیسم را حفظ کردیم. ما از تریبون مجلس برای توضیح مواضع خود پیرامون مهمترین مسائل بهره گرفتیم. ما ازحقوق و آزادیهای خلقهای زحمتکش در کوچه ها و خیابانهای شهرها و قصبات دفاع می کنیم. در جریان رکود اقتصادی، برنامه ما برای خروج کشور از بحران، از حمایت گسترده توده های خلق برخوردار شد.

زمان، حقانیت ما را ثابت می کند. کمونیستها و دوستداران حزب ۱٣۰ – مین سالگرد تولد یوسف ویساریونویچ استالین ــ شاگرد و همسنگر ولادیمیر ایلیچ لنین را برگزار کردند. هیچ یک از سیاست بازان و مبلغان رژیم حاکم، نتوانستند در این روز ساکت بمانند. به مناسبت همین روز، هزاران نفر از هموطنان ما به صفوف حزب کمونیست روسیه پیوستند.

امروز حزب پذیرش لنینی برای عضویت در صفوف خود را اعلام می کند. از اولین روزهای سال ٢۰۱۰، بمناست ۱٤۰- مین سال تولد لنین و ٦۵- مین سالگرد پیروز خلقهای شوروی بر فاشیسم آلمان در جریان جنگ کبیر میهنی سالهای ۱٩٤۵ــ ۱٩٤۱، پذیرش اعضای جدید به حزب آغاز شده است.

ما از همگان، از همه آنهائی که ارزش ایده آلهای سوسیالیسم را، دوستی و برادری بین خلقها را، مبارزان راه سوسیالیسم را و دستاوردهای میهن شوراها را ارجمند می شمارند و گرامی می دارند، دعوت می کنیم به حزب ما بپیوندند. زمان کنونی، بیش از هر حرف و سخنی، زمان اقدام و عمل است. امروز، مسئله بر سر این است که، میهن ما، یا باید به پیش حرکت کند و یا بدست الگارشها تکه- پاره شده، به زیر اسارت استعمار در آید..

امروز، همچون سالهای جنگ داخلی و جنگ کبیر میهنی، نام لنین ما را به مبارزه عادلانه در راه احیای حاکمیت شورائی خلق، در راه زندگی شایسته و سعادتمند فرامی خواند.

 

وحدت و سوسیالیسم، ضامن پیشرفت و شکوفائی روسیه است!

لنین با ماست ــ پیروزی با ماست!

حزب کمونیست جمهوری فدراتیو روسیه

منبع: سایت روزنامه «پراودا»

www.gazeta-pravda.ru/content/view/3615/34

توضیح مختصر مترجم:

حزب کمونیست روسیه، سال ٢۰۰٩ را سال استالین اعلام کرد و به همین مناسبت، در طول سال، در اکثر شهرها و روستاهای کشور جلسات متعدد سخنرانی، میتینگها و راهپیمائیهای توده ای برگزار کرد. گنادی زیوگانوف، رهبر حزب، کتابی با عنوان «استالین و تجدد» تألیف و منتشر ساخت (نویسنده همین سطور، با کسب اجازه از مولف کتاب، ترجمه آن را آغاز کرده است).

حزب کمونیست روسیه، در ادامه کار روشنگرانه و آگاه سازانه انقلابی خود، با انتشار فراخوان حاضر، سال ٢۰۱۰ را نیز، بمناسبت۱٤۰- مین سال تولد لنین و ٦۵- مین سالگرد پیروز خلقهای شوروی بر فاشیسم آلمان، «سال لنین و سال پیروزی خلقهای اتحاد شوروی در جنگ کبیر میهنی» اعلام کرده و بهمین مناسبت، همه طرفداران برقراری حاکمیت زحمتکشان، عدالت اجتماعی و آزادی، رشد و ترقی کشور را به اتحاد و پیوستن به حزب لنینی فراخوانده است.

این فراخوان و تصمیم سال گذشته حزب کمونیست روسیه، در واقع توجه دوباره ای است به لنین و لنینیسم، بمفهوم شناخت پدیده امپریالیسم بمثابه آخرین مرحله سرمایه داری، درک اهمیت و ضرورت مقابله با تحرکات و اقدامات خطرناک آن که، با اتخاذ رویکردهای فاشیستی و شبه فاشیستی کم سابقه، بویژه طی دو دهه اخیر، نه فقط نتوانست به حل و فصل مسائل و مشکلات جهانی حتی نزدیک شود، بلکه، آنها را تا جائی تعمیق داده است که، آینده جهان و بشریت را تهدید هم می کند.

امپریالیسم جهانی بمثابه آخرین و خطرناکترین مرحله تکاملی نظام سرمایه داری، در حالیکه با تسلط بر تمام عرصه های زندگی اجتماعی- اقتصادی جامعه بشری، بیش از یک میلیارد انسان را به آغوش فقر و گرسنگی مطلق رانده است و در شرایطی که نظام سرمایه داری به ورطه عمیق و غیر قابل خروج رکود و بحران اقتصادی ساختاری سقوط کرده است، برای تداوم بقاء و موجودیت خود، حملات گسترده ای را برعلیه همه ارزشها و دستاوردهای ارجمند بشری آغاز کرده و به تلاشها و اقدامات ضد انسانی گسترده ای دست می زند.

سران و مدافعان نظام سرمایه داری بمنظور حفظ و تداوم سلطه و هژمونی امپریالیسم جهانی به سرپرستی ایالات متحده آمریکا بر جهان بشری، در یک سو، با بکارگیری رویکردهای فاشیستی و شبه فاشیستی، آتش جنگهای اشغالگرانه و استعماری را بر می افروزند، به کشتار انبوه توده های مردم و ویرانی کشورها دست می زنند و در سوی دیگر، با به حاکمیت گماردن دولتهای فاشیستی و شبه فاشیستی در اغلب مستعمرات جدید، از جمله در جمهوریهای حوزه دریای بالتیک- لتونی، لیتوانی و استونی، همچنین، در اوکراین، گرجستان و برخی جمهوریهای اروپای شرقی، جنگ صلیبی گسترده ای را برعلیه کمونیسم پیش می برند، تاریخ را تحریف کرده و با مساوی و یکسان قرار دادن فاشیسم و کمونیسم، عملا فاشیسم را تبرئه و تطهیر می نمایند.

در چنین شرایطی، انتشار این فراخوان و تصمیم حزب کمونیست روسیه مبنی بر اعلام سال ٢۰۱۰ بنام سال لنین و سال پیروزی خلقهای اتحاد شوروی بر فاشیسم آلمان در جنگ کبیر میهنی، پاسخ ممکن و محکمی است در مقابل اقدامات و تبلیغات سلطه جویانه امپریالیسم و جواب رد روشنی است به رنگین کمان نسبتا وسیع طرفداران سوسیالیسم به اصطلاح دموکراتیک، به چپهای موسوم به «نو»، «مدرن» و «دموکرات» که، نه تنها خطرات و تهدیدهای امپریالیسم جهانی را تعمدا و آگاهانه کتمان و فراموش می کنند، حتی، کلمه امپریالیسم را نیز از گفتمان و ادبیات سیاسی خود حذف کرده، افکار و ایده های بورژوائی خود را با تحریف و مصادره به مطلوب مفاهیم دموکراسی و حقوق بشر پنهان می سازند.

بازتاب همین معنی در متن فراخوان لنینی حزب کمونیست روسیه برای پیوستن به حزب، دلیل اصلی برگردان آن به زبان فارسی بود.


January 23rd, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی